Miért szép egy ház? Rácz Zoltán építész szemével

MESÉLŐ ÉPÍTÉSZET

MESÉLŐ ÉPÍTÉSZET

AEDICULA

2024. április 18. - raczoli

ebes.jpg

A Hajdú-Bihar vármegyei Ebes református gyülekezetének közösségi oldalán találkoztam ezzel a képpel. Nagyon nem lepett meg, hiszen magam terveztem a templomot is a berendezésével együtt. Ami miatt mégis megakadt most a szemem egy harmincéves munkámon, az az, hogy most értettem meg. Igen, érik az embert meglepetések amikor szembesül saját korábbi önmagával. Amit akkor leginkább ösztönös érzelmektől vezérelve terveztem, azt most kívülállóként látom és értelmezem. Ráadásul sokat foglalkoztat mostanában a klasszikus építőelemek több évezredes használata és túlélése, egészen a huszadik századig. Ezek egyike az aedicula.

ebeshez_3.jpg

A modern építészettől eltérően a történeti stílusok közös vonása a házak tisztelete. Nem tárgyaknak tekintették azokat, hanem élő szervezeteknek. Különös megbecsüléssel formálták meg a kapukat és az ablakokat is. Minden ablakot szépen bekereteztek, mint egy festményt, sokszor egy igazi aediculába helyezték. Ez a kifejezés az antik építészetben a házacskát jelölte, vagy inkább kis kápolnát, ami csak egy szoborfülke volt valamelyik isten, vagy később szent szobrának. Az, hogy még évezredek múltán is használták ezt a formát, arra utal, hogy az ablakot élőlényként, személyiségként tisztelték. Nem csak egy szögletes lyuk a homlokzaton, hanem a ház lényege: itt kapcsolódik a kint és a bent. Ezért a különös tisztelet. Ennek tudatában tényleg személytelenné üresedik a modern építészet simasága. Elvész belőle a tisztelet a személyiség iránt. Márpedig minden ház egy személyiség, ennek számtalan jele van. 

ebeshez_2.jpg

De térjünk vissza a történeti stílusú homlokzatokhoz. Tudjuk jól, hogy ezek kissé lódítanak, palotának mutatják magukat, holott szürke kis polgári lakások szoronganak mögöttük. A jelentőségük mégis nagy. Arra emlékeztetik a járókelőt, hogy a helynek, ahol él, van múltja. Ez a tudat pedig a létbiztonságot adja számára, hiszen része a múltnak, érvényes tehát a jelene is itt, ezeken az utcákon. Ez a hely az övé. Ez szinte tudat alatt érvényesül. Az irodalom, a kötelező olvasmányok nem tudják ezt már biztosítani, de az építészet nem igényel olvasást, nehézkes értelmezést. Elég, hogy van. Milyen érdekes, hogy jelen van bennünk, pedig oda se figyelünk.

 

Amikor megláttam az ebesi templompadot, a Mózes-széket, az aedicula, a házacska jutott eszembe. Hiszen itt három ilyen kis házikó áll előttünk, délceg, sudár kis oszlopokkal kísérve, amelyeknek törzse, nyaka, feje van. Mintha őrség állna ott. Védik az oda ülő személyeket, s egyúttal rangot is adnak nekik. Hiszen itt mindenkinek egy-egy saját ház jut, tetővel, de ezeknek a házaknak is mintha lenne testük is, mellkasuk, bár igen egyszerű formában. Aki belelül, azt körülveszi valami megszemélyesíthető emlék, ami méltóságot, biztonságot, otthonosságot ad neki. Ezt látjuk minden régi házon, ezt a komoly játékot. Mert játék ez, nem engedi, hogy egyformák legyenek, mindenki a saját kedve szerint formálgatja, de a lényeg ugyanaz: a megszemélyesítés méltósága. Kár, hogy ez kiveszett mai építészetünkből. Ezért örülök, hogy hacsak egy padon is, de viszontláthatom.

MAGYARORSZÁG ÁLLOMÁS

A Debrecen-Nyírábrány vonalon

allomas2.jpg

Sajnos ez tényleg így nézett ki. A Szabadság-telep nevű megálló, amit eredetileg Nyilas-telepnek hívtak, de nem azért. Pár éve le is bontották. Számomra nem is az újkori "művészet" megjelenése miatt volt érdekes, hanem az épület formája miatt. Mindjárt megmagyarázom. Szerencsére még áll egy ugyanilyen két megállóval odébb, Halápon.

halap1x.jpg

1a1fa8c1c500d43439f5d2aa4c85cfed.jpg

Ami a közeli képen feltűnhet, az a részletek népies íze. Ráadásul ott egy kis oszlopos tornác is, bolthajtásokkal, mint a tehetősebb parasztházakon. Ennél sokkal többet jelent azonban a tetőidomok megformálása. Két előreugró tetőt látunk, melyek teljesen különbözők. A baloldali az alföldi épülettípust idézi, a jobboldali pedig a felvidéki szokást, a hegyvidék házait.

holloko_8477.jpg

zoka_lidi_neni_tajhaza_szennan.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

A népi építészetünk ennél azért gazdagabb, de ezzel a két alaptípussal lefedhető az egész ország. Ez a két kis állomás nyilván vasúti alapterv lehetett, és az egész országban használhatták. Mindenhova jó volt. Úgy egyesítette a két alapvető tájat, hogy középen a tornác oszlopa tartja egyensúlyban a két oldalt, mintha a világot hordozná. Nem tudom, mi volt a tervező szándéka, de tökéletesen megérezte a szimmetriát, amelyben a két oldal ellentétes, de nem kioltja, hanem szépen kiegészíti egymást. Mozgalmas és mégis nyugodt, kiegyensúlyozott egyszerre.  Egy teljes világkép. 

DEBRECEN – ARANYLÓ DÉLUTÁN A WESSELÉNYI UTCÁN

mav_02.jpg

Debrecenben a Budai Ézsaiás és az Irinyi utca között tündököl egy páratlanul díszes épületegyüttes, mely a MÁV tiszti szolgálati lakásainak készült 1925-ben, Lengyel Artur tervei szerint. (forrás: debrecenikepeslapok.blogspot.com) Ha nem tudnánk, akkor is éreznénk, hogy nem cselédlakásokat rejt a homlokzat, hanem tehetősebb polgárokat. Az állomás pár lépésre van, érthető, hogy a vasúti tisztek kaptak itt lakásokat. Emlékszünk még arra a vélekedésre, hogy vasutasnak lenni nyugdíjas állás, hiszen a legbiztosabb munkahelynek számított hajdanán, ahol egy életet el lehetett tölteni tisztes életmóddal. A vasúti tiszt rangot jelentett. Ezt látjuk is az épületen. A hosszan elnyúló tömeget függőleges arányú egységek tagolják, hiszen a rang a délceg kiállást követeli meg. Ez a ház nem elheveredik az út szélén, hanem tisztességesen áll. Ezt a szándékot erősíti a magas tető, a feje, vagy inkább a kalapja a személyiségnek, ami szintén a méltóságot jelezte régebben az emberek fején. Nem is olyan régen, hiszen még az édesapám is kalaphordó volt.

mav_05.jpgA függőleges arányok kiemelésére természetesen az oszlop a legalkalmasabb eszköz, még ha csak jelzésként is, nem igazi tartószerkezetként. Az oszlop hangsúlyozására pedig már a görögök feltalálták a kannelúrázást, vagyis a sűrű, függőleges kis csatornákat, amelyek nagyon hatásosan feldobják a felület fény-árnyék hatását. Azt pedig tudja minden hölgy olvasó, hogy a függőlegesen csíkos ruha elegáns hatást kelt. Itt a sarkon pedig bizonyára az igazgató lakhatott, vagy az állomásfőnök, hiszen ő el is emelkedik a földtől. A két szélső nagy falpillér a magasban tartja az emeleti lakosztályt, az ő oszlopai már nem is a földön állnak, hanem lebegnek fönt. És ha valakit nem győzött meg az előbbi kalapos hasonlatom, itt vajon mit látunk rajta?

mav_ablak.jpgNézzük meg kicsit közelebbről az úri lakosztály ablakait. Ezek az egymás felé forduló csigavonalak, voluták, határozottan a barokk ismertetőjegyei. Az egész épület ezt a stílust idézi fel, kicsit túl díszes, kicsit érzelmes, és ez nem véletlen. A polgárosodó 19. századtól kezdve hanyatló nemesi arisztokrácia így próbálta megélni elveszett rangját, a nemesi öntudatot, és ez a 20. század húszas éveiben felerősödni látszott. Az építészetben ez a neobarokk korszaka, amely ezt a hangulatot igyekezett még egyszer felidézni. Álságosan, de érthető, elfogadható érzelmek mentén. Ekkor épült a Déri Múzeum is, és az egész klinikatelep az egyetem főépületével együtt. Trianont ne is említsük, éppen utána vagyunk, és ez a nemzeti öntudat része is volt.

KUÉLAP – A FELHŐ EMBEREK VÁROSA

kuelap_1.jpgKuélap, Peru
(a kép forrása: http://nextstop.turismoi.pe/en/tours/kuelap-fortress)

Kuelap települést egy 3000 m magas hegygerincen építették fel Peru „felhő emberei”, a pre-inka csacsapojasz indiánok, a 6. században. A hatalmas falakkal erődített város 421 épületéből csak 5 szögletes, a többi mind kör alaprajzú. Ez az építkezési mód persze nagyon ismerős lehet akár Ázsiából, akár Afrikából, sőt Európa korai középkori építészetéből is, de azért itt érdemes a dátumra figyelni: 6. század. Meg arra is, hogy egyszerű pusztai építmények a mai napig is épülnek hasonló formában, például a Hortobágyon. (Buka László felvétele)

kuapuphoz_buka_laszlo_goreson.jpg

Ez az építészeti tér alapsejtje, az ember legősibb és máig ható térformája. Talán azért, mert ezt a legegyszerűbb kimérni. Gondoljunk bele, egy négyzettel mi magunk is gondban lennénk derékszögű vonalzó nélkül. Megpróbáltam egy tervemmel magam is elképzelni egy ilyen kis települést, egy erdei üdülőtelep esetében, ahol a családok függetlensége érthető igény. Erről egy kisfilm is készült, itt látható: 

 

husleves.JPG

De ne is elmélkedjünk tovább a „rotundáról”, mert vaskos könyveket lehetne megtölteni vele. Most elég, ha arra utalunk, hogy a kör alapformának az érzelmi, térérzékelési hatása mellett van egy fizikai előnye is: ennek a legkisebb a kerülete, így a legkisebb a lehűlő felülete. Közismert jelenség a fizika világából a felületi feszültség, amely a legkisebbre próbálja összehúzni a folyadékcseppet. Tanuljuk ezt a higanyról, meg látjuk a sárgálló húslevesen is.

 Tehát az ilyen kerek, vagy gömb formában fázunk a legkevésbé, és ezt tudjuk a legkevesebb anyagból megépíteni. Ez persze csak addig igaz, amíg össze nem bújnak a házak, mert akkor még jobban csökken a külső felület, hiszen a szomszéddal határos falak túloldalán ugyanúgy meleg van, mint nálunk.

trullik_alberobelloban.jpgKülönleges példa az átmenetre az itáliai Alberobello, ahol a középkori trullik fala már összeolvadt, de a tetejük még őrzi az egységek önállóságát, a családi kör (!) jelentőségét. 

 brusszel_14x25_vesett_fa_olaj_rekae.jpg

 

 

Ez azonban csak egy kivételes látványosság, sokkal ismertebb a németalföldi megoldás, ahol a zártsorú, tehát takarékos beépítés mellett a háztetők még mindig a délceg önállóságukat jelzik kifelé forduló oromzatukkal. (Brüsszeli házakról készített faragott képem.)

batth65.JPGUgyanakkor délebbre, de akár már nálunk is, a zártsorú középkori utcakép egybesimul. Itt már nem csak a falak, de a tetők is összebújnak, mintha az összetartozás fontosabb lenne, mint az egyéniség büszkesége. Persze ennek is lehet műszaki oka. Máig titok számomra, hogy az egymás mellé préselődő holland házak között hova lesz a víz és a hó, amit ezek a tetősíkok éppen egymásra vezetnek. Ennek biztonságos megoldása az utcával párhuzamos tető, ami mifelénk szokásos. (A kép a Debreceni Képeslapok gyűjteményéből a debreceni Batthyány utca.)

Furcsa tanulsága mai elmélkedésemnek, hogy csak egy apró fizikai jelenséget akartam megvilágítani, mégis, ennek kapcsán milyen messzire el lehet kalandozni. Az is bebizonyosodik, hogy a látható anyagi világ olyan rejtélyes összefüggéseket hordoz még magában, amik a fizika törvényeivel már nem magyarázhatók.

DEBRECEN – Lesz vigasz a Hadházi úton

Debrecenben a Homok utca és a Hadházi út sarkán áll egy különös épületegyüttes. Nem mondanám, hogy egységesen tervezett elképzelés szerint torlódtak össze itt a kicsi házak, hanem inkább, mintha a szél fújta volna össze őket. Itt bekukucskálunk kissé a Homok utcába, ahol aztán van minden. Az elmúlt néhány évtizedben rengeteg új ház született ide, mindegyik a maga kedvére. A százéves parasztpolgár taksás házikóktól kezdve a letisztult modernig a lakásépítés teljes kaleidoszkópjában gyönyörködhetünk itt. Nekem mégis ez a sarok a kedvencem, és tényleg, minden irónia nélkül.

leszvigasz3.jpg

Ennek itt valódi életszaga van. Ez a három-négy ház itt nem spekulál, nem akar feltűnni semmivel, egyszerűen csak élni akar. Ahogy lehet. A döntő mozzanat ebben a sarokháztól balra emelkedő ház felső szintje, ami nem követi az utca irányát. A térképre nézve látjuk, ez a sarok nem derékszögű. leszvigasz_terkep.jpgA ház azonban az! Legalábbis az emelete. Nem törődik bele a rendbe, hogy besoroljon a szokások közé, párhuzamosan haladjon az utcával. Nem! Megtartja a saját derékszögű rendjét, legalább ott fent. Nyilván egyszerű a magyarázat: így könnyebb volt kimérni, megépíteni, nincs sehol ferdeség, a szobák rendes tégla formájúak, az ágyak, a szekrények szépen beigazodhatnak a sarkokba. Nem okozott fejtörést a tervezőnek sem (nem ismerem), ráadásul az a megoldás, hogy a felső szint kinyúlik egy kicsit az utca fölé megfelel az előírásoknak is, ennyit ki lehet lógni fölül.

leszvigasz5.jpgÉppen ez a kicsi rendetlenség, ez az apró mozzanat teszi mégis élővé ezt a sarkot. Furcsa ellentmondás: itt pont a fenti rend okozza a rendetlenséget, amitől olyan keresetlenül suta, és minden építészeti bravúr nélkül ajándékoz egy kedves pillanatot az utcának. Egy igazi nőtt város éppen az ilyen apró szabálytalanságokból alakul ki, a kisemberek saját kicsi igényeinek megnyilatkozásaiból. Ezért szeretjük az esetlenül botladozó óvárosokat, mert ott ezek a szegletek ezer váratlan kis meglepetéssel várnak, az átlagemberek kedves, szerethető kis ügyetlenkedéseivel.

Meg kell említenem, hogy a ház mai színe sajnos már nem az eredeti. Kár, hogy kifehéredett ez is, mint manapság minden. Korábban azonban vérvörös színben rikított, s a neve Lesz vigasz panzió volt. Tartok tőle, hogy falai között mégsem szerencsejáték zajlott, hanem valami más. Tudom, tudom, panzió, tehát szálláshely kellett, hogy legyen. Az utolsó képen, kicsit ügyetlenül, próbáltam emlékezetből ezt a rémes színt visszaadni, ami úgy feldobta az utca hangulatát. Így kerek az egész.

leszvigasz3x.jpg

CHICAGO – bab, kukorica, víz és felhő

William Somerset Maugham (1874-1965) Edward Barnard bukása című novellájában írja száz évvel ezelőtt, hogy Chicago az Egyesült Államok legjelentősebb városa. „San Francisco vidékies, New York meddő; … Chicago, helyzeténél és lakosai képességeinél fogva arra hivatott, hogy az ország igazi fővárosa legyen.” (Ford.: Nagy Péter) Mára New York és Los Angeles mögött csak a harmadik népességében és talán jelentőségében is. A Szelek városa azonban különlegesen vonzó képet mutat a hatalmas Michigan tó partján, a belvárosi felhőkarcolók lábánál végigtekergő Chicago folyóval. A világhálón ma már bárki végigsétálhat utcáin, és akkor feltűnhet az egyforma toronyházak özönében néhány igazi furcsaság, amelyek egy közös építészeti vonásra rímelnek. Kezdjük a város kapujával!

790b254c0a492d30eac2a3fbb812db73.jpg

Chicago, Millennium Park - Cloud Gate

A nagy tó partján terül el a méretes Millennium Park, amely – Amerikáról lévén szó – nem az ezeréves történelmükre utal, hanem a harmadik évezredre, amelyet nemrég kezdtünk el. Itt áll a Cloud Gate, vagyis a Felhőkapu, amit mindenki csak a The Bean, vagyis A bab névvel illet (igen, mint Mister Bean). Anish Kapoor indiai származású brit szobrász alkotása. A világ számos pontján állnak hatalmas köztéri alkotásai, de alighanem ez a leghíresebb és talán a legkiválóbb is. (Fotó: By Of photograph: Flickr user biskuit; of sculpture: Anish Kapoor - cropped from https://www.flickr.com/photos/kaplanbr/1538113210/, CC BY-SA 2.0, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=18060270) Lenyűgöző ez a valami, amit ő felhőnek tervezett és bab lett belőle. Ezzel rögtön bele is csaptunk a lecsóba, mert az építészet egyik fontos elemét jeleníti meg, és ez az imitáció. Az építészet hosszú története során majdnem mindig utánzott valamit, felnagyítva felidézett ismert dolgokat a környezetünkből, vagy akár egy-az-egyben saját korábbi önmagából. A Bauhaus modernizmusa a 20. század elején rendkívüli önuralommal megszabadult ettől a kényszertől, de őket most hagyjuk. Mert a felismerés fontos lelki támasz számunkra, örülünk, ha ráismerünk valamire, mert az biztonságot ad. Nem vagyunk idegen környezetben, nincsenek kétségeink, nem szorulunk magyarázatra, hogy mit is látunk, hol is vagyunk. Ez igaz akkor is, ha a művész mást akart. Mit gondolt a költő?

chicago_bab_2.jpgAzt, hogy ebben a szeles, hideg városban sokszor felhős az ég, legyen hát felhőből a kapuja. Ami olyan, mintha nem is lenne, hiszen a felhő nem egy tárgy, hanem egy légállapot. Hömpölyödik mindenfelé, és – ez is óriási ötlet – maga a város tükröződik benne. A költő most alighanem tényleg ezt gondolta, nem úgy, mint Arany János. De nem ám a nép! Ők egy óriási babot látnak. Igaz, tükörfényes, és nincs sok köze Chicagóhoz, hiszen az indiánok a fokhagymáról nevezték el a helyet, de igazuk van, mert tényleg bab alakja van. Bab is!

 Itt kapjuk el a szerves gondolkodás alapját, amely szerint minden mindennel összefügg. Egy forma egyszerre több dologra hasonlíthat, ha az a természetes környezetünkben megtalálható. A természet ugyanis mindenütt azonos törvények szerint működik, ezért a jelenségek, formák gyakran emlékeztetnek egymásra. Ezért örül a szerves építész, ha többjelentésű az alkotása, hiszen akkor jobban illeszkedik a világ rendjébe. Ehhez társul a leleményesség, amellyel úgy hajlítja, horpasztja, dudorítja a tükörfelületet, hogy egy hatalmas elvarázsolt kastélyban érezheti magát az ember alatta. Minden megszokott egyenes elhajlik, eltorzul, összemegy vagy megnő, éppen, mint ahogy a modern fizika is elképzeli a tér hajlását, ahol már más törvények működnek. A mű zsenialitása, hogy már ezt is tudja, a harmadik évezredet, amiről a park a nevét kapta. Három értelmezési réteg egy alkotáson: a közvetlen természeti kép (bab), a város jellegének azonosítása (felhő), és a jövő világ képe (fizikai térelméletek). Ezekhez járul az adott, hétköznapi építészeti feladat, a kapu, amely a város határában áll és valóban be is lehet lépni rajta. (Jobb, ha nem tudjuk: a művészt a higanycsepp ihlette meg.)

chicago_kukorica3_marina_city_2.jpgA bab után térjünk rá a kukoricára, amit sokkal inkább tekinthetünk Amerika jelképének. Nem lehet véletlen, hogy Chicago belvárosában is feltűnik, óriási nagyításban, ráadásul kettő is. A Marina City (építész: Bertrand Goldberg) első látásra, egyértelműen két cső kukorica.
(fotó: Sdahlman - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14444404)
Nem zavar senkit a nagyítás, akkor is a kukoricát juttatja eszünkbe. A Babnál sem okoz gondot a léptékváltás. Tudatalattinkban a forma nem függ a mérettől. Az imitáció fontosabb a nagyításnál. (Ebben a kérdésben meg kell említenem Ekler Dezső építész tanulmányait a nagyítás szerepéről. Véleményem szerint a formaidézés a lényeg, s nem a méret.) A kukoricatermelő Amerika remek jelképe a náluk ráadásul őshonos növény. A hatásos imitációt az építész nagyon egyszerű eszközökkel érte el.

 

 

 Chicago - Marina City

korszallo_budapest_005.jpgHengeres magasház Budapesten is épült, pontosan ugyanabban az időben (építész: Szrogh György), Körszálló néven.

(Fotó: Rimanóczy Jenő, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=75216685).

 

 

 

 

 

 

 Budapest - Körszálló

A chicagói henger annyival kukoricább, hogy félköríves erkélyekkel látta el a lakásokat. A nagy ötletek mindig egyszerűek. Közelebbről nézve észrevehetjük, hogy arrafelé már a hatvanas években bőséggel gondoskodtak az autókról. A torony alsó negyede parkolóház, vélhetően a fönt lakók számára. A lakások egyébként elég kicsik, ezért mára csökkent a népszerűsége. Az utóbbi két évben az egész belváros iránt is tartózkodóbbak lettek a becsületes polgárok, mert napirenden vannak az erőszakos cselekmények.

chicago_aqua_tower_jeanne_gang_3.jpg

Kicsit távolabb, a toronyrengetegben áll egy különleges példány, az Aqua Tower (építész: Jeanne Gang). Ez a franciásan finom alkotás éppúgy eszünkbe juttathatja a víz hullámzását, mint a felhők járását is, ha már felhőkarcolóról van szó. 

 

 

 

 

 

 

 

Chicago - Aqua Tower

chicago_aqua_tower_jeanne_gang_1.jpgA formaidézés egyértelmű, illetve kétértelmű. Rendkívül kellemessé teszi ezt a monstrumot, s megint csak egészen egyszerű eszközökkel.

 

 

 

 

chicago_aqua_tower_jeanne_gang_2.jpgEz is az erkélyekkel játszik, eltanulta a kukoricaházról, de sokkal felszabadultabban. (Azért én annyira nem lennék felszabadult, ha ott kellene társalognom.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eszembe jut róla egy saját tervem, ahol hasonlóan kezelem az álló falakat, mint ez a ház a fekvő födémlemezeket. Azért van egy lényeges különbség: az enyém nem épült meg (még). Hajdúszoboszlóra készült, Emese emlékműve. Az egymás előtt ívelődő falak itt nem csak a vizet meg a felhőt jelenítik meg, hanem az egyik magyar eredetmondát, Emese álmát is.

 

 

BUDAPEST – Reneszánsz bérpalota (Bródy Sándor 30.)

fe75678c43ac15e334760cea4da94ed2.jpg

Fotó: Tóth Magdolna (forrás: facebook)

A 19. század végén ez az olasz reneszánsz uralkodott nálunk bérházakon és jelentős középületeken is. Hogy miért éppen ez? 1860-ban az Akadémia építéséhez keresték a megfelelő stílust, és mivel itthon zajos vita után sem tudták eldönteni, hogy mi illik Magyarországra, porosz javaslatra lett velencei reneszánsz. Innen kezdve ez lett a divat. Egyébként nagyon szenvedélyes tud lenni, ami ezen a házon is látható.

Különösen a belső udvaron érződik egyértelműen a kedves, olaszos hangulat. Az utcai homlokzat meg szépen tartja a reneszánsz paloták szabályát: alul masszív tömeg, nagy nyílásokkal, felfelé pedig egyre kisebb, egyre osztottabb ablakokkal. Érdekes, hogy a mediterrán építészet megint divattá lett, bár nem az antik hagyománya, hanem a vidéki házai. Ez végre egy olyan divat, aminek értelme is van az éghajlat melegedése miatt. De ez más téma.

000b08e6d249f38cecaa7c30f4bda5be.jpg

Fotó: Tóth Magdolna (forrás: facebook)

ETIÓPIA - Abuna Yemata Guh templom

 

         

Ez tényleg templom. Itt felemelkedik a test és a lélek, és érzi, hogy a szentjei vigyáznak rá. Rendkívüli. Különösen a kupolafestmény. Ennek a helynek ugyanis semmi értelme nincs. Semmi ok nincs arra, hogy az ember ide elevickéljen. Nincs semmi gyakorlati haszna, ráadásul bizonyára nem is egyszerű ide eljutni. Nézzük a kupolát!

Nem is kupola, csak egy kicsit talán öblösebb ott a mennyezet. A kupola hatását a festmény alakítja ki, azzal, hogy ami fölöttünk kör szokott lenni, az általában kupola, ezt az agyunk így tartósítja. Igazi kupola csak a közepén lévő kis gödör fölfelé, hogy azért mégis legyen igaza az egésznek. Mint amikor az erdő tarvágása után otthagynak egy fát, hogy mégse legyen igaz a tarvágás. A kupolában kilenc alak szorong, fejüket glória övezi, tehát szentek. De nem is, hiszen kettőjük fején egyértelműen turbán tekeredik. Arcuk alapján afrikai, helybéli embereknek tűnnek, és az, hogy kilencen vannak, nemigen ad magyarázatot a kilétükre. Ez a szám mindössze az ember születéséhez köthető, bár a számmisztika bizonyára többet is állít róla. Talán helyi vallási vezetők lehetnek, akikből lentebb a falakon még többet is látunk. Nekünk most kár ezt tovább kutatnunk, egy útikönyvben bizonyára megtalálható a magyarázat. Amit viszont látunk, az az, hogy ebben a szűk körben ez a kilenc alak úgy bújik össze, mint a bárányok az akolban. Valósággal szoronganak, s mintha valami tiszta, gyermeki érdeklődéssel tekintenének oldalra, valami fontos dolog felé. Ez a gyermeki összetartás pedig a szeretetet mutatja. Sugárzik a jóság ebből a „naív” festményből. Vigyáznak is rá, alulról egy olyan gyűrű övezi, ami görcsök sorozatából álló minta. Megkötik a gonoszt, nem juthat feljebb. Van mitől félteni őket, hiszen még lentebb már hullámzik az élet, ott bármi történhet. Azért, ahol lehet, még elhelyeznek megkötözött fonatokat. A meleg, barna színek tovább fokozzák a meghittséget, a befogadást, mindenféle aranyozás nélkül. Itt nem uralkodik a vallás, hanem befogad. Ez a szeretetélmény az, ami miatt elzarándokolnak ide a népek. Az 5. század óta jönnek, pontosabban kézzel-lábbal másznak, mert csak úgy lehet megközelíteni.

„Az ilyen művészet tudja a legnagyobb transzcendens élményt adni. Minden összefügg benne mindennel, az egész egy hatalmas szimbólum és mint a szentség megnyilvánulásának helye, a világ közepe. Összeköttetés a földi, a felső és az alsó világ között, maga a sziklaoszlop pedig a világtengely. … a mennyezeti freskó, az ősi templomok tetejének nyitottságára utal. Ugyanezt valósította meg Makovecz a csíkszeredai templom tetején.” (dr. Bujdosó István-Debrecen) Hozzátenném, az ég felé nyitott templomtér a valódi kupolák által már régen megjelent az építészetben, gondoljunk csak a római Pantheonra, aminek igazi lyuk van a tetején. De valóban a 20. századig kellett várni arra, hogy ez a nyitás az üvegtetők alakalmazásával valóban hatásos és kivitelezhető legyen. Ebben a magyar szerves építészet két kiemelkedő alakja, Makovecz Imre és Csete György valóban az élen járt. „Összekötni a földet az éggel.”

ÓVAKODJ A TÖRPÉTŐL – San Francisco boltívei

ovakodj_a_torpetol.jpg

Negyvenöt éve került filmvászonra Goldie Hawn klasszikusa, amit most újra megnéztem, bevallom, nagy élvezettel. Goldie-Aranka természetesen félig magyar, de nem emiatt akadt meg a szemem a filmen egy ponton. A bohókás San Francisco egyik közönséges kis bérházának közönséges kis lakásában vagyunk, ahol közönséges kisemberek élnek. Az idős tulajdonos szobája tele régimódi berendezésekkel, minden az öregség kényelméről szól. Egyszer csak feltűnik egy boltív sarka a barátságos egyvelegben, kidíszítve, keretezve, s még egy kis vállkőutánzat is rá van biggyesztve. Ettől a képtől hirtelen beugrik egy mondat: „Ami régi, attól vagyunk hitelesek.” Mit is keres az Újvilágban ez az antik utalás, azok a vaskos képkeretek, az a cikornyás lámpaernyő? Ezek a múlt megjelenítői, és ebből a szempontból másodlagos kérdés a stílus, a hitelesség, a lakberendező letisztult ízlése. Itt egy számít: jelezni a múltat, ami ezáltal az enyém. Vagyis nem vagyok gyökértelen, abból az időből származom, jogom van tehát itt lenni. Ez adja meg létem biztonságát. Senki jöttment nem zavarhat el innen. Ugye, furcsán hangzik ez Amerikában, de ebben nem a történelem a lényeg, hanem az épített környezet és a benne élő lélek összefüggése.

BUDAPEST - Zeneakadémia

Budapest, Zeneakadémia (Korb és Giergl)
(Fotó: Thaler - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29120853)

Különös egyveleg, kívül régimódi, belül meg friss, eleven szecesszió. Nem is hinném el, hogy Korb műve, és majdnem igazam lenne, mert igazából a társa, Giergl pályázati tervével indult, majd elég zaklatott körülmények között lett a szerzőpárosé. Erről itt lehet egy kitűnő ismertetést olvasni: https://koncert.zeneakademia.hu/zeneakademia/az-epulet-107254

A Debreceni Egyetem főépülete (Korb Flóris)

Azért sem hiszek Korbnak, mert előtte is (Budapest, Klotild paloták) és utána is (Debreceni Egyetem főépülete) a historizmus keverékéből dolgozott. Egyetlen mentséget tudok számára. Az egyetem szándékosan öreg, német barokk (ahogy Borsos jellemezte) stílusa a tudomány felmagasztalása. Imádom ezt az épületet a maga mérhetetlen tekintélyével. Ezt a hatást nem tudom elképzelni szecessziós köntösben.

 

Bécs, Secession (Olbrich) 
(Fotó: C.Stadler/Bwag - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61975254 - részlet)

A Zeneakadémia nagyterme (Korb és Giergl)
(https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Liszt_Ferenc_Zenem%C5%B1v%C3%A9szeti_Egyetem_2013-ban_fel%C3%BAj%C3%ADtott_nagyterem.JPG#/media/Fájl:Liszt_Ferenc_Zeneművészeti_Egyetem_2013-ban_felújított_nagyterem.JPG - részlet)

A Magyar Zene Háza (Fudzsimoto Szószuke)

És még valami. Meglehet, hogy a nagy hangversenyterem mennyezeti rácsfelületének levélmintáját a bécsi Secession (Olbrich) kupolájáról lesték el Korbék, hiszen az egy feltűnő, kortárs újdonság volt, de én meg azt hiszem, hogy a Magyar Zene Háza japán építésze viszont (Fudzsimoto Szószuke) a Zeneakadémia mennyezetéről leste el ezt a motívumot, és álmennyezetként használta fel. Nem baj, csak mondom. És örülök neki, mert gyönyörű az épülete. Az érdekes ebben az áttételes "imitáció", vagyis Olbrich utánozta a fa lombját, Korb és Gierg utánozta Olbrichot, Fudzsimoto Szószuke utánozta Korbékat (érthetően, hiszen az a ház volt előzőleg a zene jelképe), végső soron a fa lombját, és a kör bezárult, de lehet, hogy a japán senkit nem utánzott, hanem egyből a lomb jutott eszébe, ami nem csoda, hiszen a fák közé tervezte a házát. Hát, ilyen az építészet.

süti beállítások módosítása