Budapest, Zeneakadémia (Korb és Giergl)
(Fotó: Thaler - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=29120853)
Különös egyveleg, kívül régimódi, belül meg friss, eleven szecesszió. Nem is hinném el, hogy Korb műve, és majdnem igazam lenne, mert igazából a társa, Giergl pályázati tervével indult, majd elég zaklatott körülmények között lett a szerzőpárosé. Erről itt lehet egy kitűnő ismertetést olvasni: https://koncert.zeneakademia.hu/zeneakademia/az-epulet-107254
A Debreceni Egyetem főépülete (Korb Flóris)
Azért sem hiszek Korbnak, mert előtte is (Budapest, Klotild paloták) és utána is (Debreceni Egyetem főépülete) a historizmus keverékéből dolgozott. Egyetlen mentséget tudok számára. Az egyetem szándékosan öreg, német barokk (ahogy Borsos jellemezte) stílusa a tudomány felmagasztalása. Imádom ezt az épületet a maga mérhetetlen tekintélyével. Ezt a hatást nem tudom elképzelni szecessziós köntösben.
Bécs, Secession (Olbrich)
(Fotó: C.Stadler/Bwag - A feltöltő saját munkája, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61975254 - részlet)
A Zeneakadémia nagyterme (Korb és Giergl)
(https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Liszt_Ferenc_Zenem%C5%B1v%C3%A9szeti_Egyetem_2013-ban_fel%C3%BAj%C3%ADtott_nagyterem.JPG#/media/Fájl:Liszt_Ferenc_Zeneművészeti_Egyetem_2013-ban_felújított_nagyterem.JPG - részlet)
A Magyar Zene Háza (Fudzsimoto Szószuke)
És még valami. Meglehet, hogy a nagy hangversenyterem mennyezeti rácsfelületének levélmintáját a bécsi Secession (Olbrich) kupolájáról lesték el Korbék, hiszen az egy feltűnő, kortárs újdonság volt, de én meg azt hiszem, hogy a Magyar Zene Háza japán építésze viszont (Fudzsimoto Szószuke) a Zeneakadémia mennyezetéről leste el ezt a motívumot, és álmennyezetként használta fel. Nem baj, csak mondom. És örülök neki, mert gyönyörű az épülete. Az érdekes ebben az áttételes "imitáció", vagyis Olbrich utánozta a fa lombját, Korb és Gierg utánozta Olbrichot, Fudzsimoto Szószuke utánozta Korbékat (érthetően, hiszen az a ház volt előzőleg a zene jelképe), végső soron a fa lombját, és a kör bezárult, de lehet, hogy a japán senkit nem utánzott, hanem egyből a lomb jutott eszébe, ami nem csoda, hiszen a fák közé tervezte a házát. Hát, ilyen az építészet.